Deze website gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website om deze te analyseren en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie te zien krijgt. Door hiernaast op akkoord te klikken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden.
Voor de meeste zzp’ers was 2020 een horror jaar gepaard met financiële tegenslagen. In 2021 veranderen er weer verschillende zaken voor de zzp’er. De meeste veranderingen hebben te maken met belastingwijzigingen. In dit artikel lees je alles over deze wijzigingen.
De zelfstandigenaftrek in 2020 bedroeg €7.030, maar dit zal in 2021 teruggedrongen worden naar €6.670. Dit heeft te maken met het feit dat er al eerder maatregelen zijn getroffen om de zelfstandigenaftrek tot 2036 af te bouwen. Concreet houdt dit in dat de zelfstandigenaftrek in 2036 uiteindelijk €3.240 zal bedragen.
Voor alle werkende Nederlanders (waaronder zzp’ers) is er totaal een bedrag van €500 miljoen gereserveerd om de arbeidskorting voor deze mensen te verhogen. Des te hoger deze arbeidskorting is, des te minder deze mensen aan belasting moeten betalen. Daarnaast daalt het tarief van de eerste belastingschijf van 37,35% naar 37,10%. Op deze manier gaan zzp’ers er in 2021 netto niet op achteruit, aldus het kabinet.
Het percentage waartegen je je kosten maximaal mag aftrekken, gaat in 2021 met 3% omlaag. Dit betreft niet alleen bedrijfskosten, maar ook hypotheekrente, partneralimentatie, giften en nog meer. De maximale aftrek van kosten zoals deze is in 2021 nog 43%. In 2022 zal dit percentage 40% zijn en daalt in 2023 verder naar 37,05%.
Wanneer je onlangs je eigen onderneming bent gestart of wanneer je dat dit jaar van plan bent, heb je recht op startersaftrek. Deze startersaftrek bedraagt €2.123 en mag je drie keer claimen in je eerste vijf jaar als ondernemer.
Je moet aan de volgende drie eisen voldoen om in aanmerking te komen voor deze startersaftrek: Je hebt recht op zelfstandigenaftrek; je moet in de voorafgaande vijf jaar kunnen aantonen dat je tenminste één jaar geen ondernemer was en je mag in deze zelfde periode hooguit twee keer de zelfstandigenaftrek hebben gebruikt.
Overige financiële zaken zijn vaak ook complexer voor zzp’ers dan voor iemand in loondienst. Hieronder valt ook de hypotheek, maar laten wij hier nou net alles van af weten! Lees meer over hypotheken voor zelfstandige of maak een afspraak met een van onze adviseurs.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.
Wat wordt er vastgelegd door het BKR?
Niet alleen een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt vastgelegd bij het BKR. Ook de ruimte op je creditcard of de mogelijkheid (!) om rood te staan bij de bank staan vermeld, net als een uitgestelde betaling of het kopen op rekening bij een online-winkel. Het gaat dus om al je (mogelijke) schulden, tot en met je mobiele telefoonabonnement (vanaf € 250) en een private lease van je auto. Als je een nieuwe lening wilt, vraagt de geldverstrekker je betalingsgeschiedenis op bij het BKR. Ook bij een hypotheekaanvraag. Enerzijds om te kijken naar je betalingsmoraal, anderzijds om te voorkomen dat je meer geld leent dan verantwoord is. Je lopende leningen beperken dus de ruimte van je maximale hypotheek. Dat geldt ook voor een studieschuld bij DUO, hoewel het BKR die niet registreert.
Wat betekent een negatieve BKR registratie?
Het BKR hanteert diverse lettercodes. Sommige daarvan zorgen voor problemen bij het aanvragen van een hypotheek, zelfs nadat de schuld al lang is afgelost. Een A-codering bijvoorbeeld blijft nog vijf jaar van kracht. Deze krijg je overigens pas wanneer je minimaal twee maanden achterloopt met je betaling. Voorkom dus betalingsachterstanden en loop je vast? Spreek dan tijdig wat af over een aangepaste betaaltermijn. Soms vervalt de code dan zodra je weer ‘bij’ bent.
Heb je onterecht een negatieve BKR notering? Neem dan contact op met de instantie die deze negatieve registratie veroorzaakt heeft en vraag hen dit te herstellen. Is de negatieve registratie terecht, dan kun je proberen deze met goede argumenten te laten wijzigen, maar de kans daarop is erg klein.
Benieuwd naar jouw registratie?
Via de website van Stichting BKR kun je gratis je kredietoverzicht opvragen. Dit kan digitaal. Vraag je gegevens op en identificeer jezelf met je bankpas via iDIN.
Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.
Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je.
Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:
Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’.
Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op.
Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:
Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.