Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt funtionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord
Niet akkoord

Zorgen

Zorgmedewerkers Magentazorg verrast met lunchboxes

17 maart 2021 | Leestijd 3 minuten

Niet de stembus, maar een lunchbox was woensdag het onderwerp van gesprek bij Magentazorg Zuyder Waert. Op initiatief van Adviesgroep het Raadhuis en Nh1816 Verzekeringen kregen 160 medewerkers een lunchbox aangeboden van Plein 8. Een teken van dank voor hun inzet in het afgelopen jaar.

Adviesgroep Het Raadhuis en Nh1816 doneren lunchboxen Plein 8 aan Magentazorg

Covid-19 vraagt veel van het personeel. Al een jaar lang lopen de medewerkers van Zuyder Waert de benen onder hun lijf vandaan. De bewoners van het verpleeghuis moeten het doen met minimale aandacht van hun dierbaren door de lockdown. Ondanks alle maatregelen heeft het coronavirus evengoed veel impact gehad binnen de muren van Zuyder Waert. Bij de kwetsbare bewoners, maar ook bij het personeel.

Mooie opdracht voor Plein 8

Naast de zorgmedewerkers hebben ook de mensen in de horeca in Heerhugowaard het zwaar. Bij Plein 8 bijvoorbeeld. Hier zijn al maanden de deuren gesloten en komt de omzet uitsluitend via take-away en maaltijdbezorging. Bij Plein 8 missen ze de gezelligheid van een vol restaurant en terras. De opdracht om 160 smakelijke lunchboxen te verzorgen kwam op het juiste moment.

Adviesgroep het Raadhuis legt de link

Davy Barkey van Adviesgroep Het Raadhuis stelde voor om zowel Zuyder Waert én Plein 8 te helpen. “Een klant van ons kantoor werkt bij Zuyder Waert en vertelde over de omstandigheden in het verpleeghuis. Ook hebben we als kantoor een band met Plein 8. De link was snel gelegd.” Niet te beroerd om zelf de handen uit de mouwen te steken, ging Davy de keuken in bij Plein 8 om te helpen met de 160 pakketten. Al pratend verdwijnen verse broodjes en verse jus in de papieren tassen.

Coöperatie Nh1816 Verzekeringen

Davy vervolgt: “Nh1816 Verzekeringen is een van de businesspartners van ons kantoor. De verzekeraar is een coöperatie en investeert jaarlijks een goed deel van de winst in maatschappelijke initiatieven. Ter bestrijding van de gevolgen van de coronaperiode werd een speciale donatieactie opgezet. Voor de actie voor Zuyder Waert deden we met succes een beroep op de coöperatie.

Dankbaar

Even later staat Davy met de verrassing voor de deur van het verpleeghuis. Namens alle zorgmedewerkers van Magentazorg Zuyder Waert neemt Tiny Vijn de eerste lunchbox in ontvangst. Verrukt. “Wat super dat we op deze manier verrast worden.” Nog steeds wordt er veel gevraagd van de bewoners en de medewerkers bij Zuyder Waert, maar Tiny houdt de moed erin: “We hopen dat deze mooie actie een afsluiting mag zijn van ruim een jaar corona.”

Foto: Inez Gortzak 
Bron: Rodi Media

Veelgestelde vragen

Wat zegt een BKR registratie?

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.

Wat wordt er vastgelegd door het BKR? 
Niet alleen een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt vastgelegd bij het BKR. Ook de ruimte op je creditcard of de mogelijkheid (!) om rood te staan bij de bank staan vermeld, net als een uitgestelde betaling of het kopen op rekening bij een online-winkel. Het gaat dus om al je (mogelijke) schulden, tot en met je mobiele telefoonabonnement (vanaf € 250) en een private lease van je auto. Als je een nieuwe lening wilt, vraagt de geldverstrekker je betalingsgeschiedenis op bij het BKR. Ook bij een hypotheekaanvraag. Enerzijds om te kijken naar je betalingsmoraal, anderzijds om te voorkomen dat je meer geld leent dan verantwoord is. Je lopende leningen beperken dus de ruimte van je maximale hypotheek. Dat geldt ook voor een studieschuld bij DUO, hoewel het BKR die niet registreert.

Wat betekent een negatieve BKR registratie?
Het BKR hanteert diverse lettercodes. Sommige daarvan zorgen voor problemen bij het aanvragen van een hypotheek, zelfs nadat de schuld al lang is afgelost. Een A-codering bijvoorbeeld blijft nog vijf jaar van kracht. Deze krijg je overigens pas wanneer je minimaal twee maanden achterloopt met je betaling. Voorkom dus betalingsachterstanden en loop je vast? Spreek dan tijdig wat af over een aangepaste betaaltermijn. Soms vervalt de code dan zodra je weer ‘bij’ bent. 

Heb je onterecht een negatieve BKR notering? Neem dan contact op met de instantie die deze negatieve registratie veroorzaakt heeft en vraag hen dit te herstellen. Is de negatieve registratie terecht, dan kun je proberen deze met goede argumenten te laten wijzigen, maar de kans daarop is erg klein.

Benieuwd naar jouw registratie? 
Via de website van Stichting BKR kun je gratis je kredietoverzicht opvragen. Dit kan digitaal. Vraag je gegevens op en identificeer jezelf met je bankpas via iDIN. 

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.