Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt funtionele cookies. Door gebruik te maken van deze website geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Akkoord
Niet akkoord

Hypotheken

Hypotheek veranderingen in 2022

29 oktober 2021 | Leestijd 3 minuten

In het aankomende jaar zullen er weer veel zaken rondom de hypotheek veranderen. Als erkend financieel adviseurs houden wij jou graag op de hoogte van de nieuwste updates binnen de markt. Wij hebben de belangrijkste veranderingen voor jou op een rijtje gezet.

Hypotheekrenteaftrek 2022 

Voor inkomens boven de €69.398 zal de hypotheekrenteaftrek in 2022 opnieuw gaan dalen. Waar deze inkomensgroep voorheen 43% mocht aftrekken bij de belastingaangifte, is dat in 2022 nog maar 40%. Dit geldt ook voor de aftrek van eenmalige kosten (afsluitkosten van de hypotheek bijvoorbeeld). Het is zelfs zo dat deze hypotheekrenteaftrek in 2022 verder zal dalen naar 37,05%.

Overdrachtsbelasting

Het is in 2022 nog steeds zo dat kopers onder de 35 jaar (die zelf in het huis gaan wonen) worden vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Wanneer de aankoopsom van het huis echter meer dan €400.000 bedraagt, zal er 2% aan overdrachtsbelasting betaald moeten worden over het totaalbedrag. Dient de aanschaf van jouw woning om het uiteindelijk door te verhuren? Dan betaal je 8% aan overdrachtsbelasting.

NHG - maximale hypotheek 

Momenteel mag je maximaal €325.000 lenen voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dit bedrag wordt in het komende jaar verhoogd naar €355.000. Je mag zelfs €376.300 lenen als je energiebesparende maatregelen wilt meefinancieren. De eenmalige kosten bedragen momenteel nog 0,7%, maar in 2022 zullen deze kosten 0,6% bedragen.

Private lease vermindert hypotheekbedrag

Momenteel wordt een private lease voor 65% geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Vanaf 1 april 2022 zal dit 100% bedragen. Dit zorgt voor grotere negatieve consequenties op je hypotheek als je een auto private leaset. Dit houdt concreet in dat je in veel gevallen tienduizenden euro’s minder kan lenen voor je hypotheek.

Wij helpen je graag!

Wij als hypotheekadviseurs nemen veel werk uit handen voor mensen. We helpen je met het maken van belangrijke keuzes waar je zelf in de eerste instantie nooit over nadenkt. Ook bespaart het je op de korte termijn veel tijd aangezien wij jou van A tot Z ontzorgen. Op de lange termijn bespaar je in de meeste gevallen geld, waardoor je vaak alsnog goedkoper uitkomt.

Gratis & Vrijblijvend

Laat gerust je gegevens achter en dan bellen/mailen wij jou om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Wij stellen ons graag voor

Veelgestelde vragen

Wat zegt een BKR registratie?

Het Bureau Krediet Registratie (BKR) houdt bij wie er in Nederland een krediet (lening) heeft. Een ‘gewone’ registratie van een krediet vormt meestal geen probleem bij het aanvragen van een hypotheek, of is juist gunstig. Een negatieve registratie kan wel tot een afwijzing leiden.

Wat wordt er vastgelegd door het BKR? 
Niet alleen een persoonlijke lening of doorlopend krediet wordt vastgelegd bij het BKR. Ook de ruimte op je creditcard of de mogelijkheid (!) om rood te staan bij de bank staan vermeld, net als een uitgestelde betaling of het kopen op rekening bij een online-winkel. Het gaat dus om al je (mogelijke) schulden, tot en met je mobiele telefoonabonnement (vanaf € 250) en een private lease van je auto. Als je een nieuwe lening wilt, vraagt de geldverstrekker je betalingsgeschiedenis op bij het BKR. Ook bij een hypotheekaanvraag. Enerzijds om te kijken naar je betalingsmoraal, anderzijds om te voorkomen dat je meer geld leent dan verantwoord is. Je lopende leningen beperken dus de ruimte van je maximale hypotheek. Dat geldt ook voor een studieschuld bij DUO, hoewel het BKR die niet registreert.

Wat betekent een negatieve BKR registratie?
Het BKR hanteert diverse lettercodes. Sommige daarvan zorgen voor problemen bij het aanvragen van een hypotheek, zelfs nadat de schuld al lang is afgelost. Een A-codering bijvoorbeeld blijft nog vijf jaar van kracht. Deze krijg je overigens pas wanneer je minimaal twee maanden achterloopt met je betaling. Voorkom dus betalingsachterstanden en loop je vast? Spreek dan tijdig wat af over een aangepaste betaaltermijn. Soms vervalt de code dan zodra je weer ‘bij’ bent. 

Heb je onterecht een negatieve BKR notering? Neem dan contact op met de instantie die deze negatieve registratie veroorzaakt heeft en vraag hen dit te herstellen. Is de negatieve registratie terecht, dan kun je proberen deze met goede argumenten te laten wijzigen, maar de kans daarop is erg klein.

Benieuwd naar jouw registratie? 
Via de website van Stichting BKR kun je gratis je kredietoverzicht opvragen. Dit kan digitaal. Vraag je gegevens op en identificeer jezelf met je bankpas via iDIN. 

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.